English text

Kit Scale

Beschrijving

Elk schaalmodel gebouwd uit een commercieel verkrijgbare bouwdoos welk voldoet aan de volgende eisen:

Maximum gewicht: 150 g (inclusief motor)
Maximum vleugelbelasting: 15 g/dm2
Aandrijving: rubber, CO2 of elektrisch

De deelnemer hoeft geen gewicht te vermelden, maar de jury heeft het recht modellen te wegen en diskwalificeren in geval van twijfel. De modellen mogen worden gebouwd van de meegeleverde onderdelen of van zelf geselecteerd hout, maar de bouwtekening moet worden meegeleverd ter controle. De enige toegestane afwijkingen van de originele bouwdoos of bouwtekening zijn: andere aandrijving, andere propeller, andere wielen.

Documentatie

De minimaal vereiste documentatie is de originele bouwtekening (of fotokopie) en een foto, tekening of schilderij (bijvoorbeeld de voorkant van de bouwdoos) van het gekozen model of van een soortgelijk model uit dezelfde periode, ter controle van het kleurenschema en de markeringen.

Statische beoordeling

Maximaal 100 punten worden toegekend op grond van het vakmanschap en de uitstraling van het model: 

a. Vakmanschap (bouwkwaliteit, getrouwheid aan bouwtekening, vrij van verdraaiingen, kwaliteit van bespanning, etc.): (60%)

b. Authenticiteit van kleurenschema & nauwkeurigheid van markeringen (indien aanwezig): (20%)

c. Algemene uitstraling: (20%)

Het is te verwachten dat de meeste modellen zijn afgewerkt met gekleurd spanpapier, met markeringen die zijn geschilderd, geprint, gemaakt van spanpapier of transfers. Volledig geschilderde modellen worden niet uitgesloten maar 5 punten worden afgetrokken van de statische beoordeling. Tevens worden 5 punten afgetrokken voor elke duidelijke afwijking van het originele ontwerp, met uitzondering van de boven genoemde toegestane afwijkingen. Denk hierbij aan vergrote V-stelling van de vleugels, los uitgevoerde stuurvlakken terwijl dit niet is aangegeven op de bouwtekening, etc.

Definitie van een officiŽle vlucht

Wanneer het model voor langer dan 10 seconde heeft gevlogen wordt dit beschouwd als een officiŽle vlucht.

Aantal vluchten

Elke deelnemer krijgt gelegenheid om minstens 4 vluchten te maken.

Tijdsperiode

Voordat de wedstrijd begint wordt minstens 15 minuten de gelegenheid gegeven om trimvluchten uit te voeren. Daarna wordt elke deelnemer 5 minuten voor de wedstrijdvlucht opgeroepen om naar de start te komen. Nadat de juryleden hebben aangegeven klaar te zitten, moet het model binnen drie minuten vliegen. Er wordt 1 minuut extra toegekend voor elke extra motor. Wanneer het model niet binnen deze tijdsperiode vliegt vervalt de beurt. Binnen deze tijdsperiode mag maar 1 vliegpoging worden gedaan.

Vlucht beoordeling

Elke fase van de vlucht wordt door elk jurylid beloond met 0 tot 10 punten:

(a) Grondstart (indien van toepassing): K = 1

(b) Stijgvlucht:  K = 1

(c) Daling en aanvliegen voor landing: K = 1

(d) Landing: K = 1

(e) Vlieg-realisme (snelheid, stand, stabiliteit en uitstraling): K = 2

Vluchtscore

De vluchtscore is de optelsom van de 2 hoogste scores van de 2 juryleden. Als er maar 1 jurylid is wordt de vluchtscore verdubbeld.

Totale score

De totale score is de optelsom van de statische score en de vluchtscore (maximaal 340). Bij een gedeelde plaats krijgt het model met de hoogste vlucht score de hoogste plaats.

Jury handleiding

Kijk in Annex 6g Ė J van de Judges Guide (Engelstalig, 95 KB) voor de precieze interpretatie van de regels.

   Interscale Homepage      IIFI Homepage     Klassen      Informatie voor deelnemers      Contact      Links   

F4d- Open Rubber
F4e- Open Electric / CO2
F4F - Peanut
Pistachio
Kit Scale
Pylon race
Flying Dutchman Award
Fotowedstrijd
last update: 6 nov 2015